De eerste werkweek

5 maart 2020 - Embangweni, Malawi

Zonsondergang

Maandag is de werkweek weer begonnen. Ik heb twee 3e klassen gekrefen. Wat betekent dat ik 8 uur in de week ga lesgeven. We starten deze dag gelijk met 2 lessen. Goed voorbereidt en zelfverzekerd stap ik het lokaal in. Mijn achternaam schrijf ik maar wel op het bord zodat de leerlingen konden leren hoe ze het uit moesten spreken. In deze klas zitten 49 leerlingen met de leeftijden tussen de 14 en 19 jaar oud, leuk… Het is in iedergeval beter dan op de TTC.
‘S middags zijn we weer naar de grote markt geweest. Tessa en ik gingen met z'n tweeën de uitdaging weer aan. Nu ging het veel beter omdat we veel beter waren voorbereidt op de situatie.

Hier in Embangweni, een vast ook in andere dorpen en steden,  hebben mensen de neiging om ons veel meer te laten betalen voor producten als je niet van hier komt. Ondertussen weten Tessa en ik redelijk goed wat we voor producten moeten betalen. Dus wijzen we mensen er ook zeker op wanneer de prijs niet klopt. Ze moeten dan vaak lachen en betalen we wel de echte prijs.

Dit gebeurde ook op de markt, waar een man 2000 kwacha (omgerekend €2.50) vroeg voor een soort pan/pot. Ik wist dat dit niet kon kloppen dus heb ik er uiteindelijk 1500 kwacha (€1,88) van kunnen maken. (Ja mam, mijn afding skills zijn wel beter dan die van jou😉)

Een nieuw soort groente gezien, dat wilden we wel uitproberen. Oh wat was dat vies, het was groen en had van die kleine haartjes die in je gehemelte prikken. De naam van de groente, geen idee. Dit was de eerste keer dat ik een maaltijd echt zo vies vond dat ik het niet weg kon krijgen. Dan maar eieren koken op onze nieuwe elektrische kookplaat (happy me)

Dinsdag weer een lesdag. Mijn rooster is niet helemaal ideaal. Ik heb bijna iedere dag het het eerste/tweede uur les (een les duurt 40 minuten) en het 7e of 8e (tussen half 1 en 2 uur). Tussendoor gaan Tessa en ik vaak naar de markt om eten te kopen voor de lunch. Variatie in het eten is er niet veel. We eten iedere dag dezelfde groente: kool , ui en tomaat. We hebben dus vorige week een kip gekocht. Dus af en toe eten we kip. De afwisseling die we hebben is dat we kunnen kiezen tussen spaghetti, rijst en aardappel, dit hebben we deze week gevonden en zijn we heel blij mee. Als laatste hebben we ook soya stukjes om af en toe het vlees te vervangen.

Woensdag heb ik een vrije dag, dus genoeg tijd om de was te doen. Beetje rustig aan doen en de lessen van de dagen erna voorbereiden. Niet zo spannend dus.
In ons dorp is niks te doen dus moeten we onszelf vermaken, dit lukt ons best goed. De avonden vullen we door spelletjes te spelen. Meestal Phase 10 of een potje ppesten. Maar woensdag avond gingen we film kijken bij Rebecca. Wij zouden popcorn kopen in het dorp. De man van de winkel liet ons een schaaltje met mais zien en het koste 750 kwacha (bijna 1 euro). Geen flauw idee dat het zo bizar veel zou zijn… toen de eerste zak (zie foto) bijna niet dicht kon hebben we maar gezegd dat het genoeg was.

De zak popcorn

We hebben hier drie avonden van gegeten. Toen was het nog steeds niet op. Dus hebben we de rest maar aan Edith gegeven, zij was er echt super blij mee.

Donderdag begon de dag goed. We liepen van ons huis naar de school (200 meter) en één van de drie honden volgde ons (Swazi).

Swazi

Zijn baasje, die niet voor hem zorgt en dat moment niet wilde dat Swazi het schoolterrein op ging, wuifde Swazi weg. Alleen lukte dat niet meteen. Zijn baasje is een van de docenten op de school waar wij ook werken. Hij rent achter Swazi aan, pakt een steen van de grond. Een halve seconde voordat hij de steen gooide riep ik HOOO! En zei ik daarachteraan heel duidelijk dat je geen stenen naar honden gooit. Honden, en andere dieren, worden hier als minderwaardige beesten zonder gevoelens gezien. Hierdoor worden honden vaak mishandeld. Ook al is het deel van het leven hier, op dat moment kon ik het echt niet laten. Slimste keuze? Nee vast niet, maar ja…

Over de lessen valt niet veel bijzonders te vertellen. Wanneer ik goedemorgen/middag zeg staat de hele klas op en zeggen ze in koor: “Goodmorning madame”. Ik vraag dan hoe het gaat en ze zeggen weer in koor: “Fine, and you?”. Je zegt dan dat het goed gaat en dat ze mogen gaan zitten. Uit mezelf zou ik ze dit niet laten doen, maar ook dat is cultuur hier en dít wil ik dan best wel accepteren en overnemen.
Hier wordt bij aardrijkskunde bijna alleen maar onderwijs gegeven in fysische onderwerpen. Op dit moment hebben we het over de verschillende luchtdruk gebieden. Dit vind ik altijd al wat lastiger om echt goed uit te leggen. Dus het Engels maakt het soms niet makkelijker.

In Embangweni hebben we ongeveer iedere dag wel stroomuitval. Soms duurt het een uur, soms wel zes uur. Vrijdag hadden we een record. Vier op een dag. De eerste duurde 6 uur, de laatste 10 minuten. Overdag is het niet heel vervelend, behalve als je zoals ik net een ei wilt bakken…
Vrijdag was de laatste lesdag voor de vakantie. Ja je leest het goed, vakantie. 1 week lesgegeven en meteen 1 week vakantie. We hadden het niet beter kunnen plannen.

Zaterdag vertrokken we naar Nkhata Bay. Paar dagen lekker bakken aan het water. De heenweg zaten we weer als kippen in de auto, niks nieuws. Na een halve dag reizen kwamen we aan bij Lake Malawi. Het uitzicht was prachtig, zonnetje schijnt, zwemmen maar!

Uitzicht over Lake Malawi

Bij deze lodge (Mayoka Village) kan je gratis van de paddle boards huren waar je op moet staan. Dat wil ik natuurlijk wel proberen. Tot mijn verbazing kon ik er in één keer op staan en ben ik niet gevallen. Zijn al die jaren gymnastiek toch nog ergens goed voor geweest.
Bij een lodge als deze komen veel toeristen. Hierdoor leren wij veel nieuwe mensen kennen. Op zaterdag hebben we Mady (Amerikaanse) en Rachel (Canadese) leren kennen. Het klikte meteen goed. Zij wonen beide in Lilongwe. Wij hebben dus weer een nieuw adresje om een keer langs te gaan.

Zaterdagochtend heeft Mady mij het Malawiaanse spel Bao geleerd. Het is een erg leuk spel en vooral leuk om tijd mee te doden toen het regende. Toen het weer droog was zijn we direct weer het water in gegaan. Heerlijk! Ik hou normaal helemaal niet van water en zwemmen, maar paddle boarden is wel echt mijn ding.

Salamander

Wat deden we voor de rest van de tijd? Insmeren met zonnebrand en eten. Heel veel lekkere dingen eten.

Wafel met ijs

Tot het volgende reisverhaal!

Liefs,
Naomi

1. Rianne Bouwhuis:
    Hé lieverd,
    Leuk verhaal weer, maar vooral fijn dat we je weer gesproken en gezien hebben! Lang leve de WiFi 😂
    Ik ben blij dat je beter af kunt dingen, veel slechter kon ook niet 😉
    Geniet nog lekker van jullie vrije dagen en zondag maar weer keurig jullie gezicht laten zien in de kerk, wordt vast gewaardeerd 😋
    Dikke kus en knuffel van mij voor jullie allebei ❤️
  2. Nienke Roest:
    Ha Naomi,
    Heerlijk verhaal weer! Ik ben benieuwd hoe het eraan toe gaat in de lessen: krijtbord, krijtjes, fysische geografie en zo veel leerlingen met verschillende leeftijden bij elkaar. Heb je een methode? Heb je opdrachten? Wat hebben de leerlingen (bij zich)? Hebben ze huiswerk? En hoe wordt er getoetst? Groetjes Nienke
  3. Hans Jurgen:
    5 maart 2020
    hi lieverd. prachtig om die verhalen van je te lezen. kan me zo levendig voorstellen hoe je de hele dagen bezig bent om alles geregeld te krijgen. echt een prachtige ervaring voor je en volgens mij doe je het fantastisch. goed bezig. maak er een mooie tijd van.
    groetjes
  4. Gerda Brus:
    5 maart 2020
    Hoi Naomi, erg leuk om dit allemaal te lezen! Wat een ervaring. Geniet er van.
  5. Kees-Jan:
    6 maart 2020
    Hoi. Het blijft erg leuk om je blog te lezen: goed bezig! Gisteren had ik hier 4 studenten van Nederlands die door jullie verhalen nu ook wel zin hebben naar Malawi te gaan. Ik heb ze in ieder geval jullie blogs laten lezen...
    Mooi weekend en succes op school!
  6. Marieke:
    6 maart 2020
    Wat een heerlijk uitgebreid verhaal weer, ben net als Nienke ook erg benieuwd naar de lessen, hoe je het precies aanpakt. Zal wel beroepsdeformatie zijn ;-).